Historia

Luvian laivanrakennuksen historiaa

Kaljaasi Ihanan kotisatama on 1800-luvulla ollut vilkas laivanrakennuspaikka ja sahatavaran lastauspaikka. Laitakarissa sijaitsi kaksi varvia, eli laivanrakennuspaikkaa. Lähistöllä sijaitsi myös Mungon varvi. Vuonna 1856 Laitakarissa laskettiin veteen 5 purjelaivaa vuoden aikana. Laivanrakennuksen voidaan katsoa olleen teollisuuteen verratttavaa toimintaa, sillä suuri osa Laitakarissa rakennetuista laivoista oli porilaisten tai raumalaisten tilaamia. Luvialainen merenkulku ja laivanrakennus oli pitkään ns. talonpoikaispurjehdusta. Oman tilan tuotteilla oli lupa käydä kauppaa esimerkiksi Turkuun tai Tukholmaan ilman tullausta Rauman tai Porin tullihuoneilla. Omaan käyttöön rakennettiin kuuttoja ja isompia kaljaaseja. Laivat lastattiin talonpoikaisilla tuotteilla - kalalla, mattalouden tuotteilla ja haloilla. Paluulastina tuotiin tarvikkeita uuden hieman isomman laivan rakentamiseen, suolaa sekä ylellisyystarvikkeita. Muutaman vuoden jälkeen laiva myytiin pois ja rakennettiin hieman isompi. Kaiken kaikkiaan Luvialla tiedetään rakennetun n. 400 yksilöitävissä olevaa purjelaivaa. Purjelaivojen kulta-aika oli 1850-luvulta 1900-luvun ensimmäiselle kymmenykselle. Tämän jälkeen teräsrunkoiset höyrylaivat syrjäyttivät puurunkoiset alukset ja laivanrakennusperinne Luvialla hiipui.

Vanhempien Luvialla rakennettujen aluksien vallitseva alustyyppi oli kuutto. Tätä ikivanhaa keskiaikaista laivatyyppiä käytettiin talonpoikaispurjehduksissa aina 1800- luvun alkuun asti. Perimätiedon mukaan luvialaisten merenkulkijoiden kuutot olivat kaksimastoisia. tsaarivallan kynnyksellä vuonna 1808 kaikki luvialaiset alukset olivat jo kuitenkin kaljaaseja

Vuosina 1562 – 1919 Luvian varveilla rakennettiin yhteensä 414 alusta, joista 136 oli kaljaaseja. Ennätysvuonna 1857 Luvian varveilta valmistui seitsemän suurikokoista purjelaivaa! Luvian pitäjässä oli parhaimmillaan 15 varvia eli laivanrakennustelakkaa.

Luvian Laitakarin varveilla rakennettiin yhteensä 70 puurakenteista laivaa. Viimeinen Laitakarissa rakennettu laiva oli kaljaasi Sampo, joka laskettiin vesille 28.8.1919.


Lue lisää luvialaisen merenkulun historiasta! Alla olevien linkkien kautta pääset tilaamaan kirjan verkkokaupastamme!

Koe leppoisa Selkämeren tuulahdus